Project Description
Harmoney – ett ERP-system anpassat för bland annat fashion retail

Fashion retail / modehandel
Att administrera fashion retail/modehandel kan vara mycket invecklat eftersom priserna ofta sätts olika beroende på kundens medlemskapsstatus och köpbeteende. Även att det är ett antal kollektioner årligen påverkar komplexiteten. En stor andel av försäljningen returneras, och returerna kan både lämnas in i butik och eller skickas till ett lager oavsett var någonstans plaggen ursprungligen köptes in. Volymen av transaktioner kan vara mycket hög. Från en webbutik måste plaggen skickas till tusentals olika adresser varje dag. Kundernas kreditvärdighet måste ofta kontrolleras och kunderna efterfrågar ett stort antal olika betalalternativ. Därför är ERP-systemet en mycket mer central och kritisk del av fashion retail än andra branscher.
Harmoney är ett ERP-system som har tagits fram av Evolution Commerce med retailkunder och dess komplexa krav i åtanke. En del av retailbranschen är just fashion retail.
Systemet består av flera olika moduler som hanterar var sin del av ett företags verksamhet. Harmoney kan integreras med externa applikationer, vilket kommer inom en snar framtid att bli ännu enklare i och med projektet för ett modernare API-gränssnitt som sedan ett tag tillbaka har satts i gång.
Genom Harmoney sker idag försäljning till Sverige, Norden, Europa och många andra länder i världen.
Harmoney och stora möjligheter att integrera tredjepartslösningar
Det är möjligt att integrera Harmoney med webbshopar byggda med de flesta tillgängliga plattformar, som till exempel Litium, Norce (Jetshop), Carismar, Viskan, Toxic och Presta såväl som med egenbyggda system baserade på Microsofts teknik. Man kan få tillgång till ett stort antal externa marknadsplattformar som Amazon, AboutYou och Zalando via integrationen med Channel Advisor.
Det finns även en kassalösning för fysiska butiker och man har ett stort antal språk att välja mellan.
Harmoney WMS innehåller en lösning med handdatorer varmed lagersaldot uppdateras direkt online. Försäljningsbokföring och lagerbokföring, samt rutinärenden som inköp av fler varor kan skötas automatiskt.
Paketen med kundbeställningarna och returerna hanteras med kopplingar till samarbetande logistikföretag (TMS) som till exempel nShift och Centiro i ett stort antal olika länder. Beträffande lösningar med externa WMS är Harmoney idag integrerat med NYCE, BlueYonder, Bleckmann, Astro och Speed. Harmoney tar hand om dokumenten för tull samt håller reda på behovet av valutainköp.
Harmoney inkluderar även en modul för hantering av inköpsorder med koppling till leverantör och speditör. Det är även möjligt att sälja till kund på kammande inleveranser (inköp). Inköpsorder registreras direkt i Harmoney eller via integration från externt inköpssystem.
Inleveranserna tas emot direkt i Harmoneys egen WMS-lösning, alternativt med hantering via ett externt WMS (se ovan). I WMS hanteras även lagersaldon med lagerbokföring.
Harmoney har även lösningar för direktleverans från leverantör (så kallad Dropship).
Harmoney WMS innehåller en lösning med handdatorer varmed lagersaldot uppdateras direkt online. Försäljningsbokföring och lagerbokföring, samt rutinärenden som inköp av fler varor kan skötas automatiskt.
Harmoney WMS är byggt för att hantera flera olika centrallager i samma system med tillhörande lagerzoner och lagerplatser. Mängdplock är också en självklar del i standardfunktionaliteten.
Produkterna registreras direkt i Harmoney eller importeras via integration med externt produkthanteringssystem (PLM).
Harmoney innehåller även kopplingar till samarbetspartners som Bisnode och Valitive för att hämta kreditupplysningar och verifiera adresser för privatpersoner. Harmoney innehåller även möjlighet att hantera fakturor i egen regi med fakturautskick och betalningspåminnelser. Det finns även en lösning för kontohantering (avbetalning).

Ett stort antal betalningsalternativ, presentkort och följ kundens väg genom webshopen
Med Harmoney erbjuds också ett stort antal externa betalningsalternativ exempelvis Swish, PayPal, Mobilepay samt Vipps (Norge). Integrationer finns bland annat med Klarna, Adyen, Avarda, Qliro och Reepay.
Det finns en lösning för att skapa och hantera presentkort. Man kan hålla kundregister i Harmoney med information om klubbmedlemskap inklusive bonusar och kundreskontra. Det finns även funktioner för att belöna befintliga medlemmar för värvning av nya klubbkunder.
Det går att följa varje kunds väg från webshopen genom Harmoney och kundernas beteenden och preferenser kan sammanställas och analyseras med Qlik, alternativt något annat BI-system. Därefter kan skräddarsydda kunderbjudanden skickas ut med både Harmoneys eget mailhanteringssystem eller via exempelvis BizWizards marknadsföringslösningar. Harmoney är även integrerat med LinkMobility för hantering av SMS-meddelanden.
Driftsäkerhet är en viktig grund
Harmoney är mycket driftsäkert och det finns en support- och driftavdelning som snabbt kan avhjälpa eventuella fel samt bistå er med kundanpassningar. Som kund hos Evolution Commerce får ni dessutom tillgång till en dedikerad verksamhetskonsult och KAM med ingående kunskaper i er verksamhet och vars fokus kommer att vara att stötta er.
Evolution Commerce är inte bara en ERP-leverantör utan även en expert på retail som både kan stötta och agera rådgivare för er tillväxtresa.
Låter det intressant? Tveka då inte att kontakta Evolution Commerce via www.evolutioncommerce.se eller jon.josefsson@evolutioncommerce.se för mer information.




