SLÖJD-DETALJER

Nya behov krävde en kreativ lösning

Att få skapa och använda sin fantasi adderar något alldeles extra till många människors vardag. Och i mer än 50 år har Slöjd-Detaljer hjälpt kunder i hela Norden med att få vara kreativa i hemmet, i skolan och i sina yrken. Slöjd-Detaljer säljer hobby, hantverk och undervisningsmaterial – allt från flirtkulor och pärlor till metallstänger, läder och verktyg.

STÄNDIG FÖRNYELSE SKAPADE TRÅNGBODDHET

När Slöjd-Detaljer startade bestod deras katalog av ett häfte stencilerade blad – idag trycks den årligen på fyra olika språk och når ut till hela Norden. De har varit en del av utvecklingen från traditionell postorder till omnikanal med modern e-handel och med butiksförsäljning på flera orter och är sedan en tid tillbaka ett s.k. omnikanal-företag med försäljning i flera kanaler. Att ge kunderna en liknande upplevelse oberoende av om Slöjd-Detaljer möter dem på webben, i butik, via telefon eller på mässor är en målsättning.

Företaget lanserade initialt några få nyheter per år. Idag möts Slöjd-Detaljers kunder av nya produkter varje månad vilket också får konsekvenser. Antalet produkter har hela tiden ökat och det har gjort att lagret blivit alltför trångt.

Valet stod mellan att flytta eller hitta på en mer kreativ lösning på vår trångboddhet. Och det senare hjälpte Evolution Commerce (som tidigare hette Pulsen Retail) oss med

Marianne Medin, dotter till Slöjd Detaljers grundare och numera VD för företaget

NÄR YTAN TAR SLUT

Sedan 45 år tillbaka har Slöjd-Detaljer haft sitt huvudkontor på samma plats i Skara. Allteftersom har de kunnat expandera och bygga ut, men tillslut har utrymmet tagit slut. De bestämde sig för att stanna kvar och installera Kardex hissautomater på sitt lager i Skara. Tack vare det har de nu ett automatiserat hjälpmedel för lagring och plockning och kan jobba effektivt med omnikanal.

EN NY METOD FÖR LAGERHANTERING

Hissautomaterna styrs av ett system som idag är sammankopplat med Evolution Commerce affärssystem Harmoney via Kardex PPG – Power Pick Global Datasystem. Med hjälp av hissautometerna har Slöjd-Detaljer på ett enkelt sätt fått extra lagerutrymme.

Samtidigt som Harmoney ger effektiva rutiner för omnikanal, som plock och pack, kundreturer, inleverans och lagervård kompletterar Kardex genom att utnyttja lagerytan maximalt, tack vare ett ergonomiskt samt snabbt plock.

– Det är nu möjligt för oss att hantera alla typer av gods och upp till 4500 varor i våra två hissar. Det ska bli spännande att se hur våra processer och rutiner fortsätter att utvecklas i takt med att vi börjar utnyttja fler funktioner och fördelar med systemet, säger Marianne Medin.

Resultatet blir både sänkta personalkostnader och effektiviseringar i hela organisationen. För hos Slöjd-Detaljer är ett välfungerande lager ett av de viktigaste kriterierna för ett välmående företag i stort.

– En effektiv artikelhantering är grunden för god ekonomi inom e-handel, där varje artikel hanteras var för sig innan leverans till kund. Med stöd av Harmoneys lagermodul får vi denna effektivitet och nu bygger vi ut detta med en effektiv hantering av våra lokaler i och med hissautomaterna, avslutar Marianne.

Fakta om Slöjd-Detaljer

Företaget startades av Dan och Margit Medin år 1960 och idag ägs det av deras döttrar
Idag har de mer än 8000 olika produkter i sitt lager.

Förutom e-handel tillgänglig för hela Norden har Slöjd-Detaljer butiker i Malmö, Stockholm och Skara.

Allt du behöver för framgångsrik försäljning oavsett kanal

Kom igång du också