GUDRUN SJÖDÉN
Färgstark modeikon expanderar till Kina
Klädföretaget Gudrun Sjödén och Evolution Commerce (som tidigare hette Pulsen Retail) har haft ett nära samarbete under flera decennier. Genom handelslösningen Harmoney skapas möjligheter till starkare kundupplevelser och modehusets tillväxt och expansion underlättas. Med stark närvaro i både Europa och USA är målet nu inställt på Asien.
Modehuset Gudrun Sjödén grundades 1976 av kläddesignern Gudrun och hennes man Björn. Sedan starten har de fokuserat på färgglada, hållbart producerade och formstarka kläder för kvinnor som har en egen stil och som vågar sticka ut i en ofta likformig omgivning.
Evolution Commerce och Gudrun Sjödén har följts åt länge. Samarbetet inleddes redan på tidigt 1990-tal och bolagen har haft en nära relation under åren.
– Jag skulle säga att en anledning till det långa samarbetet är att Evolution Commerce haft en stark närhet och närvaro. Man har ett långsiktigt arbetssätt och ett stort engagemang för vår affär, säger Helena Johansson, IT- och webbchef på Gudrun Sjödén.
– Och Gudrun älskar knallar från Borås, skjuter Ann Adelsson, Gudrun Sjödéns vice vd, in. De tänker som vi gör! De är lite rädda om pengarna och de är noggranna och det blir stabilt och bra. Så det är en bra match – Gudrun Sjödén och Evolution Commerce.
Gudrun älskar knallar från Borås. De tänker som vi gör!
Så det är en bra match – Gudrun Sjödén och Evolution Commerce.
EXPANSION UTANFÖR EUROPA
År 2013 öppnade Gudrun Sjödén sin första butik utanför Europa, på Greene Street i New York. Redan två år tidigare satte man dock genom Harmoneys e-handelsförsäljning upp en direktkanal för de amerikanska kunderna.
– När e-handeln var uppe och stabil, då var det dags för butiken som steg två. Jämfört med Europa var det verkligen en helt annan marknad i Amerika. Alla säger ”Yeah, great! No problem!”, men saker blir inte lösta. Vi insåg att vi får en mycket lättare resa om vi tar med våra svenska partners över. Så när det var dags för butiken hade vi med oss snickare, och vi hade med oss Evolution Commerce, säger Ann Adelsson och fortsätter:
– På öppningsdagen i mars var det snöslask och verkligen kallt i New York. Och ut klev vi med våra glada färger och körde igång. På fem år har vi vuxit till en omsättning på nästan 100 miljoner i Amerika. Så det går bra.
I bakkant av butiken har Gudrun Sjödén också sitt ”fulfillment house” för Amerika. Ordrar kommer in till Stockholm och skeppas därifrån, men returerna tas emot i New York-butiken och kan sedan säljas vidare till nästa kund. På det sättet blir retur och lagerhållning mer effektivt och antalet långa transporter färre.
EN GEMENSAM RÖST OAVSETT MARKNAD
Samordningseffekter blir allt viktigare i takt med att bolaget växer. Det har varit en drivande faktor för satsningen i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz) under det senaste året.
– Vi har haft distanshandel i Tyskland i över 30 år, men nu kände vi att vi måste gå in i ett och samma system för att kunna dra alla bra fördelar av det. Arbetet har väl pågått ett år, men nu är vi i hamn och har även vår största marknad inne i Harmoney, säger Helena Johansson.
– Våra kunder finns spridda över hela världen. Med ett gemensamt system kan vi mäta, jämföra och analysera på samma sätt överallt och dra nytta av best practises från olika marknader. Dessutom möts kunden av en gemensam röst, oavsett var de befinner sig, fortsätter Helena Johansson.
– Nu är vi alla samma. One brand, one company – i samma ERP-system. Och det sattes med Evolution Commerce hjälp nu under hösten. Det var en ganska tuff och lite bumpy road men tillsammans har vi lyckats. Det blev jättebra och vi är så nöjda, kommenterar Ann Adelsson.
Ann Adelsson och Helena Johansson på Gudrun Sjödén
LEVDE OMNIKANAL INNAN DET BLEV BEGREPP
Omnikanal – eller omnichannel – är ett populärt begrepp inom retailbranschen för närvarande. Det brukar förklaras med att man sätter kundens upplevelse, istället för val av försäljningskanal, i centrum i sitt försäljningsarbete. För Gudrun Sjödén är det knappast några nyheter.
– För oss är hela varumärket, oavsett var kunden möter oss, en upplevelse där vi vill förmedla Gudruns värld till henne. Det är självklart lite olika villkor om du sitter framför en dataskärm och beställer, eller om du pratar med någon på en kundtjänstmottagning, eller om du går i en fysisk butik – men för oss är allt en och samma sak. Vi säljer egentligen inte produkter, utan vi vill vara i en relation med kunden. Sen kom ordet ”omnichannel”. Och det är nog det vi gör, säger Ann Adelsson.
– Harmoney är mastern i det vi gör och stöttar i dessa processer på ett väldigt enkelt sätt, kommenterar Helena Johansson.
Mellan åren 2009 och 2017 har Gudrun Sjödén dubblerat sin omsättning och haft en fantastisk tillväxtresa.
– Det är hårt arbete bakom. Varje dag. Och duktiga samarbetspartners såklart. Med hjälp av att vi finns på många platser får vi mycket bra kunskap som vi kan föda de olika marknaderna med. Men det kräver en stabil grund i botten, och den får vi med hjälp av Evolution Commerce och Harmoney, säger Ann Adelsson.
PÅ VÄG MOT ASIEN
Fler marknader är också på väg att öppna upp sig för Gudrun Sjödén. De har börjat planera för sin tredje stora expansion under 2010-talet och denna gång är siktet inställt österut.
– Vi är på väg till Kina! Vi ska titta på om vi klarar att sälja varumärket Gudrun Sjödén i Asien, djupare än vi gjort nu, säger Ann Adelsson.
Etableringen i Kina kommer starta med en webbsatsning i Hongkong för att sedan ta sig vidare till kinesiska fastlandet.
– Det är en helt annan kultur vi möter och ett språk vi inte förstår. Det finns också helt andra villkor digitalt och andra betalningssätt än vad vi har. Det är en massiv utmaning vi har tagit på oss nu. Men vi ska till Kina! Häng med! säger Ann Adelsson.
Fakta om Gudrun Sjödén
År 1976 öppnade Gudrun Sjödén sin allra första butik, på Regeringsgatan i Stockholm. Sedan dess har hennes färgstarka design och gröna tänk spridit sig världen över. Redan tidigt etablerade sig bolaget även utomlands genom först postorderförsäljning och sedan även fysiska butiker. Expansion är naturlig del för företaget som idag finns på 17 marknader och 72 länder, och omsätter ungefär 800 miljoner.